Frontpage / Behandlingstilbud / Akupunktur

Akupunktur

Ingrid har en 3-årig utdanning innen TCM, (traditionel chinese medicin). TCM er en gammel kinesisk behandlingsmåte, (2000-3000 år), som består av urtemedisin, diett, øvelser, meditasjon og mest kjent akupunktur. I akupunktur bruker man tynne nåler inn i spesifikke punkter på kroppen for å påvirke kroppens qi, (energi), og dermed kurere sykdom og fremme helse. Sykdom kan ifølge kinesisk medisin komme av indre eller ytre årsaker.

Ingrid har en 3-årig utdanning innen TCM, (traditionel chinese medicin).

Sykdom kan ifølge kinesisk medisin komme av indre eller ytre årsaker.

Diagnosen stilles ved hjelp av grundig utspørring av pasienten i tillegg til puls- og tungediagnostikk.

Deretter bestemmes punkter, og nåler settes inn for å gjenopprette balansen i kroppen.

Forskjellige nåleteknikker kan benyttes. Vanligvis lar man nålene sitte i 20 min., med en manipulering av nålene underveis. Elektrisk strøm kan også benyttes på nålene,( ved smertedemping).

Man får i tillegg råd om hva man selv kan gjøre for å gjenopprette balanse.

Akupunktur kan brukes for de fleste lidelser, men er i vår kultur spesielt interessant der hvor vanlig «skolemedisin» ikke har så mye å tilby, f.eks.smertedemping, hodepine, søvnproblemer, problemer med fordøyelsen, menstruasjons problemer, allergier, generell trøtthet- nedstemthet, graviditetskvalme.

Et annet område som har blitt mer kjent i forbindelse med graviditet er modningsakupunktur, for en lettere fødsel og en mor som kommer seg etter fortere etter fødselen.

Antall behandlinger og hyppighet er veldig individuelt. Ofte en til to ganger i uken. Fem til seks ganger. Pasienten kan erfare kortvarige bivirkninger etter behandlingen. Trøtthet noen timer etter behandlingen er vanlig.