Frontpage / Behandlingstilbud / Injeksjons terapi

Injeksjons terapi

Porselensklinikken kan nå tilby ultralyds veiledet injeksjons terapi fra diplomerte injeksjonsterapeuter med lang klinisk erfaring. Vi tilbyr nå kortison og hyaluron (Ostenil) behandling ultralydsveiledet på ledd,slimposer, seneskjeder og andre ortopedisk medisinske indikasjoner.

André van Gemst og Edwin de Groot er diplomerte injeksjonsterapeuter. De har også meget høy kompetanse innen muskel-skjelett ultralyds diagnostikk.

Pasient informasjon for behandling

Kortison og hyaluronsyre injeksjoner er ikke det første tiltaket hvis en har plager. Behandling og øvelser for å korrigere feilaktige bevegelses mønster og feilbelastninger. Hvis en ikke gjør dette så kommer plagene ganske raskt tilbake. Behandlinger som manipulering, eksentrisk trening, trykkbølge, dry needeling og annen behandling er hensiktsmessig i første omgang. Hvis vi ser at det ikke er nok så finnes muligheten å prøve vi injeksjons terapi.

Undersøkelser viser at hvis man unnlater å trene opp området som er injisert så blir effekten ikke like gode på sikt. På kort sikt demper bedøvelses middelet og kortisonet smerter. Smerten og betennelsen er ofte et symptom på at muskulatur og ledd ikke samarbeider på best mulig måte. Muskler, sener og slimposer får da en økt belastning som de ikke er vant til og etter tid oppstår smerter og muligens betennelser. Smertene kan da begrense normalt bruk av kroppen, slik at «feilbruk» kan skape kroniske problemer. Da brukes noen ganger kortison eller hyaluron syre (for leddene) for å roe ned smerter og betennelser slik at opptrening av vevet kan lede til normal aktivitet og normalt samarbeid mellom muskulatur og ledd.

Derfor har Porselensklinikken laget et behandlingsløp for deg, som har vitenskapelig bakgrunn. Du får med deg treningsprogram og akurat så mye hjelp du ønsker for og oppnå best mulig effekt.

På Porselensklinikken har vi et av det mest tverrfaglige tilbudet i Telemark. Vi har mange terapeuter med spesialisert fagkunnskap