Frontpage / Behandlingstilbud / Kiropraktikk

Kiropraktikk

Hva gjør kiropraktoren?

Kiropraktoren vil alltid starte med en grundig undersøkelse, for å identifisere eventuell alvorlig sykdom eller skade. Om nødvendig kan kiropraktoren henvise til røntgen, MR eller annen spesialist direkte. Deretter vil kiropraktoren gjøre en spesialisert undersøkelse av ryggraden og bekkenet, for å avdekke eventuell funksjonsnedsettelse. Dette inkluderer en analyse av holdningen for symmetri, statisk- og bevegelsespalpasjon, samt en benlengdeanalyse for å vurdere i hvilken grad nervesystemet er påvirket.

Påfølgende behandling har som mål å gjenopprette normal funksjon i ledd, som igjen bidrar til normal funksjon i nervesystemet. Behandling består i hovedsak av justering av påvirkede ledd Dette er en sikker og oftest helt smertefri behandlingsform, som karakteriseres av et lite «knekk». Lyden er helt ufarlig, og er kun en konsekvens av at gass frigjøres når leddspalter åpnes raskt. I tillegg består behandling av rådgivning om trening, øvelser og kosthold. Ved behov brukes også andre manuelle teknikker som leddmobilisering eller behandling av bløtdeler.

Vår kiropraktor samarbeider tett med de andre behandlerne på Nimi avd. Porselensklinikken.

Hva er kiropraktikk?

Kiropraktikk er en behandlingsform som tar utgangspunkt i at god helse er avhengig av optimal nervefunksjon. Om nervefunksjonen forstyrres blir kroppens evne til å tilpasse seg omgivelsene påvirket negativt, og kroppens evne til å helbrede seg selv svekkes.

Kiropraktoren undersøker, diagnostiserer og behandler plager i nerve-muskel-skjelett systemet, med primær fokus på ryggraden, og hvordan denne påvirker resten av kroppen.

Vanlige lidelser som kiropraktoren kan hjelpe med er bla.a. isjas, smerte i rygg og nakke, hodepine, svimmelhet samt ulike plager i skuldre, hofter, armer og ben. Det finnes ingen nedre eller øvre aldersgrense, da behandlingsteknikker alltid anpasses individet.

Om funksjonsnedsettelse (vertebralt subluksasjonskompleks):

En subluksasjon (leddlåsning) kan forårsakes av ulike former for stress, oftest kombinasjoner.

• Fysisk stress:
    • For eksempel fall, bilulykker, statisk ensidig belastning, fødselstrauma etc.
    • Psykisk stress
      • Press i jobben, lange dager, sosiale medier, økonomi, familieliv etc. Mental eller psykisk stress er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til funksjonsnedsettelse og smerte i dagens samfunn.
      • Kjemisk stress
        • Giftstoffer vi får i oss fra miljøet, kosthold, alkohol og tobakk etc.

En funksjonsnedsettelse i ryggen vil påvirke 4 strukturer støttestrukturer. Informasjon fra disse strukturene sendes til hjernen, som sender ut korrigerende signaler til lokal muskulatur i området. Dette øker det generelle stressnivået i kroppen, og øker risikoen for smerte og sykdom. Kiropraktisk behandling gjenoppretter balansen mellom stress- og restitusjonssystemene i kroppen.

Autorisasjon:

Kiropraktoren på Porselensklinikken er godkjent av Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell.

Offentlig godkjenning (autorisasjon) av kiropraktorer ble vedtatt av Stortinget i 1988 og kiropraktor er en beskyttet tittel med status som primærkontakt med selvstendig behandler- og diagnoseansvar innen sitt virkeområde på linje med leger, tannleger og psykologer innen sine respektive fagområder.